چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟

چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟

در این مقاله در مورد اینکه چرا کودک اسباب بازی‌ هایش را می‌شکند؟ گفتگو می‌کنیم. شکستن اسباب بازی‌ها توسط کودکان دلایل گوناگونی ممکن است داشته باشد. به دلیل اینکه کودکان در حال یادگیری کنترل مهارت‌های حرکتی خود هستند ممکن است در بسیاری از موارد همه چیز را نابود کنند و از بین ببرند.

اسباب بازی‌ها نقش محوری در رشد و یادگیری کودکان دارند و به دلیل علاقه‌ای که کودکان به اسباب بازی‌های خود دارند انتظار می‌رود که تصمیم به از بین بردن و خراب کردن اسباب بازی‌هایش نداشته باشد. شکستن و از بین بردن اسباب بازی‌ها صرفاً نشان دهنده پرخاشگری و رفتار مخرب یک کودک نمی‌تواند باشد.

در سنین کودکی کودکان با آزمون و خطا و شکستن اسباب بازی‌ها نیز که جزئی از این آزمون و خطا می‌باشند، راه‌های رفتاری خود را پیدا کرده و با یافتن راهکار مناسب می‌توانند زندگی ادامه دهند. تفنگ اسباب بازی یکی از اسباب بازی‌هایی است که پسر بچه‌ها علاقه زیادی به خراب کردن آنها دارند.

دلایل خراب کردن و شکستن اسباب بازی توسط کودکان

دلایل خراب کردن اسباب بازی
دلایل خراب کردن و شکستن اسباب بازی

چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟ خراب کردن و شکستن اسباب‌بازی توسط کودکان برخی دلایل و عوامل متعددی دارد که سبب رشد و توسعه رفتاری آنها می‌شود. برخی از اصلی‌ترین دلایل عبارتند از:

  1. 1. کاوش و آزمایش: کودکان به طبیعت کاوشگر و آزمایشگر هستند. آنها با اسباب‌بازی‌ها و اشیاء مختلف ارتباط برقرار می‌کنند تا محیط اطراف خود را بهتر بشناسند و مفهوم‌هایی چون فشار و قدرت را درک کنند. این کاوش و آزمایش ممکن است به شکستن اسباب‌بازی منجر شود.
  2. 2. تجربه حسی: کودکان از طریق لمس، چشیدن، بو کشیدن، و گاهی حتی جلوه‌های صوتی اسباب‌بازی‌ها تجربه‌های حسی جدیدی پیدا می‌کنند. این تجربه حسی می‌تواند به شکستن یا تغییر شکل اسباب‌بازی‌ها منجر شود.
  3. 3. نیاز به تحریک و تخلیه انرژی: برخی کودکان نیاز دارند تا از انرژی‌شان خلاص شوند و این کار اغلب به وسیله بازی کردن و حتی شکستن چیزها انجام می‌شود. این به نوعی تجربه و تخلیه انرژی‌های ناخواسته‌ای است.
  4. 4. کنجکاوی و فضولی: کودکان کنجکاوی زیادی دارند و اغلب به دنبال این هستند که ببینند چه اتفاقی اگر یک اسباب‌بازی را بشکنند رخ می‌دهد. این کنجکاوی می‌تواند به شکستن اسباب‌بازی‌ها منجر شود.
  5. 5. تأثیرات مدل‌های اجتماعی: کودکان گاهی اوقات تاثیرات مدل‌های اجتماعی خود را دنبال می‌کنند. اگر ببینند دیگر کودکان یا حتی بزرگترها اسباب‌بازی‌ها را می‌شکنند، ممکن است به همین کار تشویق شوند.
  6. 6. نوجوانی و تکامل: در دوره نوجوانی، برخی از کودکان ممکن است به دنبال نشان دادن استقلال و بزرگی خود باشند. این ممکن است به شکستن اسباب‌بازی‌ها به عنوان نمایان ساختن قدرت یا مهارت‌های خود منجر شود.
  7. 7. عدم درک ارزش مالی: کودکان ممکن است به دلیل نداشتن درک کامل از ارزش مالی اشیاء به خصوص اسباب‌بازی‌ها، بی‌خیال شکستن آنها شوند.
  8. 8. عوامل روانشناختی: برخی کودکان ممکن است به عوامل روانشناختی نظیر خشم، تنش، اضطراب یا نگرانی واکنش نشان دهند که می‌تواند به شکستن اسباب‌بازی‌ها منجر شود.

در نهایت، خراب کردن و شکستن اسباب‌بازی‌ها در کودکان معمولاً بخشی از رشد و توسعه آنهاست. با ارائه محدودیت‌ها، آموزش‌های صحیح و تشویق به بازی مسئولانه، می‌توان این رفتار را کنترل کرد و به کودکان کمک کرد تا مهارت‌های ارزشمندی مثل مراقبت و احترام به اشیاء را یاد بگیرند.

رفتار والدین در مقابل شکستن اسباب بازی توسط کودکان 

رفتار والدین
رفتار والدین در برابر شکستن اسباب بازی های توسط کودکان

در مورد اینکه چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟ صحبت کردیم. در این بخش در مورد رفتار والدین در مقابل شکستن اسباب بازی توسط کودکان گفتگو می‌کنیم. در ادامه به توضیح رفتارهای والدین می‌پردازیم.

رفتارهای نامناسب والدین

-تذکر دادن به کودک

- دور از دسترس قرار دادن اسباب بازی‌ها

- خریدن اسباب بازی جدید بلافاصله بعد از خراب کردن اسباب بازی قبلی

رفتارهای مناسب والدین

- برای تشویق کودک و همچنین برای اینکه حس کنجکاوی او آسیبی نبیند می‌توان اسباب بازی خراب شده را در اختیار کودک قرار دهید تا با آن بازی کند و یا حتی آن را تعمیر نماید.

-کودک و و والدین با هم می‌توانند اسباب بازی آسیب دیده را تعمیر کنند.

- در زمانی که کودک اسباب بازیش را خراب کرد هیچگاه والدین سعی نکنند به گونه‌ای با کودک رفتار کنند که او را دچار ترس و نگرانی کنند. یا از لحاظ روحی احساس گناه و شرمندگی به کودک القا کند.

- بعد از خراب کردن اسباب بازی والدین سعی کنند که هیچگاه کودک را دعوا نکرده و عصبانی نشوند.

- سعی شود که حتی الامکان تعداد و میزان اسباب بازی‌ها در اتاق کودک کم باشد، تا تنوع طلب بار نیاید و وسایل خود را خراب نکند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد اینکه چرا کودک اسباب بازی‌هایش را می‌شکند با هم به بحث و گفتگو پرداختیم. این رفتار در کودکان را بررسی کردیم و در مقابل در مورد اینکه پدر و مادرها و والدین چه رفتاری باید از خود در این موارد نشان دهند نیز گفتگو کردیم.

از بین بردن و شکستن اسباب بازی‌ها توسط کودکان دلایل مختلفی مانند پرخاشگری عصبانیت کنجکاوی حسادت و غیره را دارد. اما در این بین نقش والدین خیلی پررنگ است وظیفه والدین در این گونه مواقع این است که با حفظ خونسردی خود نسبت به این رفتار کودک واکنش مناسب نشان دهند و راهکارهایی مانند آموزش دادن و فرصتی برای جبران به کودک بدهند.

سوالات متداول در مورد چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟

  1. چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟
    شکستن اسباب بازی‌ها توسط کودک دلایل مختلفی مانند کشف کردن اسباب بازی‌ها، شیطنت‌های کودکانه و عوامل روانشناختی داشته باشد.
  2. دلیل خراب  کردن اسباب بازی توسط کودکان از دیدگاه روانشناسان چیست؟
    از دیدگاه روانشناسان ممکن است کودک به دنبال راهی برای برقراری ارتباط با چیزی باشد که نمی‌تواند آن را با استفاده از کلمات بیان نماید.
  3. برای جلوگیری از رفتار مخرب کودک چه اقداماتی انجام دهیم؟
    برای جلوگیری از رفتار مخرب و شکستن اسباب بازی‌ها توسط کودکان بهتر است که در مرحله اول کاملا منطقی برخورد کرده و به کودک اجازه دهیم تا با پیامد و عواقب رفتار خودش روبرو شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد