آیا کودکان 6 ماهه هم به اسباب بازی احتیاج دارند؟

آیا کودکان 6 ماهه هم به اسباب بازی احتیاج دارند؟

وقتی صحبت از اسباب بازی برای کودکان می شود، عموم مردم تصور می کنند که کودکان تازه متولد شده احتیاجی به اسباب بازی ها و وسایل پیچیده در اطراف خود ندارند. شرکت های تولید اسباب بازی عمدتا تمرکشان را روی کودکان دبستانی و کمی کوچک تر می گذارند. طبیعتا استفاده از اسباب بازی برای سنین 2 تا 7 سال بیششترین طرفدار را داراست و شرکت ها مدام در حال به روز رسانی ایده های وسایل بازی برای این سن هستند. اما آیا کودکان 6 ماهه هم به اسباب بازی احتیاج دارند؟ آیا واقعا کودکان تازه متولد شده و نوپا، نیاز به هیچ گونه وسیله بازی ندارند؟ واقعا استفاده از اسباب بازی پسرانه هیچ تاثیری روی روند رشد کودکان 6 ماهه یا کوچک تر نمی گذارد؟

نوزادان بلافاصله بعد از تولد تا مدتی بعد، فقط از طریق حس لامسه و مکیدن با دنیای بیرون ارتباط برقرار می کنند، اما این الگو به زودی عوض می شود. نوزادان تازه متولد شده نیاز دارند تا سایر حواس خود از جمله بینایی و شنوایی را نیز تحریک کنند تا بتوان از آن ها برای ارتباط سریع تر با دنیا استفاده کرد. در این روند، هر شی ای که به کمک حواس پنج گانه نوزاد بیاید ارزشمند است. استفاده از اشیای سیلیکونی و نرم برای تقویت حس لامسه و دهانی نوزاد یک روش پرطرفدار است، اما معمولا والدین به سایر حواس کودکان توجهی ندارند و شرکت های ساخت اسباب بازی هم، تمرکز تولیدی خود را روی این رده ی سنی نمی گذارند.

درست است که با گذر زمان و بدون استفاده از اسباب بازی هم نوزادان می توانند به حداکثر توانایی خود برای استفاده از حواس پنج گانه برسند، اما تحقیقات علمی ثابت کرده اند که استفاده از اشیای محرک، حواس نوزادان را زودتر فعال می کنند. مثلا نوزادانی که صداهای متفاوتی مثل جغجغه یا سوت یا آواز از اسباب بازی هایی خود دریافت کرده اند، حواس شنوایی قوی تری دارند و صداهای متفاوت را زودتر و دقیق تر تشخیص می دهند.

گرچه که استفاده از اسباب بازی در سنین 6 ماهگی یا کمتر برای نوزادان ضروری نیست، اما اهمیت زیادی در رشد نوزاد دارد. نیازی نیست که اسباب بازی های مناسب برای این سن، چندان پیچیده و حتی پرهزینه باشند. کافیست که والدین نوزاد، اسباب بازی های با تنوع رنگ، جنس و صدا برای نوزاد تهیه کنند.

معرفی اسباب بازی مناسب کودک 6 ماهه

اسباب بازی کودک 6 ماهه

  • توپ های رنگی: نوزاد 6 ماهه یک کنجکاو کوچولوی واقعی است و برای کشف دنیای اطراف، از هیچ کاری دریغ نمی کند. توپ های رنگارنگی که در بازار موجود است توجه کودک را خیلی سریع جلب می کند. بعضی از توپ ها جنسی شفاف دارند به طوری که داخل آنها از بیرون پیداست و داخل توپ، مقدار زیادی کاغذ رنگی یا اشیای براق ریخته شده. ممکن است کودک حتی ساعت ها هم از بازی با این توپ ها خسته نشود!
  • پازل های بزرگ آهن ربایی: کودک در 6 ماهگی توانایی استدلال ندارد و پازل برای این سن، یک اسباب بازی نامناسب محسوب می شود. با این حال پازل هایی طراحی شده اند که به خاطر رنگ و سایز قطعات، توجه کودکان در این سن را سریع جلب می کند. این پازل ها جنبه ی معمایی ندارند و کودک صرفا با چسباندن قطعات آهن ربایی به هم، تعادل بین حرکات چشم و دست خود را تقویت می کند.
  • اشیای سیلیکونی رنگی: قبلا راجع به علاقه ی بچه ها به مکیدن و گاز گرفتن صحبت کردیم. چه بهتر که بچه ها، به جای انگشت خود و بقیه، اسباب بازی های سیلیکونی متنوعی را گاز بگیرند! این اسباب بازی های رنگ های متفاوتی دارند و حتی در شکل ها متنوعی مثل حیوانات یا غداها تولید می شوند. کودک در کنار لذت بردن از تماس دهنی با سطح نرم سیلیکون، به مرور تفاوت رنگ ها و اشکال را هم درک می کند.
  • آینه ها: تعجب نکنید، بچه ها حتی با دیدن خود در آینه ها هم سرگرم می شوند. آینه های مناسب تولید شده برای این سن، چیزی بیشتر از یک آینه ساده هستند. اطراف آینه با اشکال متفاوت تزیین شده و کودک حتی می تواند این اشیای آهن ربایی را از آینه جدا کند و دوباره به آن بچسباند. تماشای حرکات بدنی و چهره خودمان در آینه اگرچه برای بزرگسالان خسته کننده است، اما برای کودکان 6 ماهه معنی دیگری دارد، کشف یک جنبه ی جدید از جهان!
  • چراغ های کوچک: نوزادان خیلی زود خسته می شوند، خیلی خیلی زود! ممکن است برای اسباب بازی های متنوع هزینه ی زیادی کنید و کودکتان حتی نیم نگاهی هم به اسباب بازی نیندازد. بعضی از اسباب بازی ها بعد از چند دقیقه، به بی ارزش ترین و خسته کننده ترین شی برای نوزادان تبدیل می شوند. اما یکی از چیزهایی که می تواند همیشه نوزادان را به دنبال خود بکشد، نور است. اسباب بازی هایی که مثل چراغ قوه عمل می کنند، نوری چشمک زن تولید می کنند که توجه نوزاد را مدام روی خود نگه می دارند. نوزادان برای دنبال کردن نور، چشم هایشان را می چرخانند و تمرکزشان برای مدت طولانی، به خاطر این دنبال کردن حفظ می شود. مراقب باشید که میزان نور برای چشم کودک مضر نباشد.

خرید اسباب بازی برای نوزادان ساده نیست!

خرید اسباب بازی برای نوزادان ساده به نظر می رسد. با این حال بدن نوزاد در این سن بسیار حساس و آسیب پذیر است و انتخاب وسیله ی مناسب نیاز به دقت بیشتری دارد.

مواد شیمیایی استفاده شده در برخی اسباب بازی ها برای نوزادان خطرناک است و منجر به ایجاد حساسیت می شود. ترکیبات رنگی بعضی از اسباب بازی ها هم برای حس بویایی نوزادان مشکل آفرین است. توصیه می  شود از اسباب بازی های سیلیکونی برای نوزادان استفاده شود.

سایز قطعات اسباب بازی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوزادان بدون آگاهی از خطرات احتمالی، تمام قطعات اسباب بازی ها را می جوند و ممکن است آن ها را قورت دهند. اسباب بازی های مناسب برای نوزادان، سایزی بزرگتر از دهن نوزاد دارند تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

انتخاب اسباب بازی مناسب برای نوزاد نیاز به کمی دقت دارد. اگر اسباب بازی مناسبی انتخاب شود، نه تنها نوزاد را سرگرم می کند، بلکه به او در استفاده از حواس خود نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد