اسباب بازی برای تقویت دست

اسباب بازی برای تقویت دست

تقویت دست کودکان در سنین گوناگون یکی از نیازهای او برای تکامل و رشد دستانش می باشد استفاده از برخی اسباب بازی ها که برای تقویت دست مناسب هستند، می تواند شروع این راه باشد ما در این مطلب اسباب بازی هایی که بازی با آنها باعث تقویت دست می شود را به شما معرفی کنیم بنابراین تا اتمام این مقاله ما را همراهی کنید.

اهمیت تقویت دست ورزی

مهارت دست ورزی به آن دسته از توانایی‌هایی میگویند که به فرد در انجام دادن فعالیت های حرکتی روزمره کمک می کند یکی از مهم‌ترین لازمه های افزایش اعتماد به نفس و کسب استقلال در کودکان تقویت این مهارت است.

خوشبختانه اسباب بازی هایی برای تقویت دست کودکان در بازار موجود است اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در صورت مشاهده عدم توانایی کودک، به هیچ عنوان تسلیم نه گفتن های کودک نشوید و برخورد تند با او نداشته باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که با صرف وقت و استفاده از اسباب بازی هایی که به تقویت این مهارت به کودک کمک می کنند، می توانید کودکی تواناتر و مستقل تر بار بیاورید.

مهارت های حرکتی برای فعالیت های روزمره مانند بستن بند کفش، پوشیدن لباس، کار با قیچی، بستن دکمه و نوشتن بسیار مهم است بنابراین تقویت دست با اسباب بازی هایی که باعث تقویت عضلات دست می شوند بسیار حائز اهمیت است.

معرفی چند نوع اسباب‌ بازی برای تقویت دست

در این قسمت چند نوع اسباب بازی که باعث تقویت دست می شوند را به شما معرفی می کنیم.

۱- خمیر بازی

یکی از لذت بخش ترین بازی های کودکان خمیر بازی است که علاوه بر تقویت دست سبب افزایش احساس رضایتمندی در کودکان نیز می شود چرا که با ایجاد تغییر در بافت این خمیر احساس قدرتمندی و صاحب اختیار بودن می کنند.

۲- پازل ها

پازل ها ابزار بسیار خوبی برای تقویت دست هستند چرا که کودک با جابجا کردن و برداشتن قطعات باعث تقویت مهارت های بسیار ظریف در دست می شود این بازی شاید در ابتدا برای کودکان کمی دشوار به نظر برسد ولی نتیجه حاصل از آن این ارزش را دارد که زمانی را برای انجام این بازی به کودک اختصاص دهید.

۴- لگو و بازی های ساختنی

یکی دیگر از اسباب بازی هایی که باعث تقویت دست می شوند لگو و بازی های ساختنی هستند، اتصالات لگو به یکدیگر با وصل کردن، فشردن و کشیدن و همچنین جدا کردن این قطعات از یکدیگر عضلات دست را تقویت می کند.

ولی در هنگام خرید لگو باید به سایز آجره های لگو دقت کافی داشته باشید اجره هایی که قطعات ریز دارند برای کودکان شش سال به بالا مناسب هستند اما آجره هایی که قطعات درشت دارند برای رده سنی زیر سال مناسب هستند.

۵- اسباب بازی های پیچاندنی

باز و بسته کردن پیچ و مهره های چوبی یا پلاستیکی یکی دیگر از بازی هایی هستند که دست ها را تقویت می کنند در این گونه بازی ها استفاده از انگشتان و استفاده از مهارت مچ دست میتواند کودک را در انجام فعالیت‌های روزمره به سمت استقلال سوق دهد.

۶- کوبه ها

یکی از فعالیت های سرگرم کننده برای کودکان سه سال به بالا کوبیدن اجسام گوناگون است که برای تقویت دست کودکان نیز بسیار مهم است، نگه داشتن میخ با دست و کوبیدن آن با چکش به تقویت عضلات دست کودک کمک زیادی می کند.

۷- اسباب بازی های ابزار

استفاده از ابزارهای پلاستیکی مانند چکش، اره، پیچ گوشتی، انواع آچار و ابزارهای ساخت و ساز، مهارت های ظریف دست را بهبود می بخشد و دست کودک را تقویت می کند.

۸- کار با قیچی مخصوص کودکان

برای تقویت دست کودک، می توانید قیچی های مخصوص بریدن کاغذ را برای کودک خود تهیه کنید و سپس مقداری مجله باطله یا کاغذ باطله در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید شکل های گوناگونی برش بزند، کار با قیچی علاوه بر تقویت دست کودک، باعث هماهنگی چشم و دست در کودک می شود و می تواند او را برای مدتی طولانی سرگرم کند.

۹- حلقه های هوش

حلقه های هوش یکی از اسباب‌ بازی های بی خطر و در عین حال مفید برای کودکان هستند که باعث تقویت مهارت های حرکتی ظریف در دست کودک و در نهایت تقویت دست کودک می شوند‌ همچنین نگه داشتن این حلقه ها در دست و انتقال آنها از دستی به دست دیگر سبب می شود که ماهیچه های بسیار کوچک دست هم فعالیت داشته باشند.

جمع بندی

همانطور که کودک رشد و تکامل پیدا می کند، تقویت دست ها نیز در کودک ضروری است برای تقویت دست کودک باید مچ دست ها، انگشتان دست و همچنین عضلات کوچک دست را با کمک اسباب بازی هایی که برای تقویت دست مناسب هستند، تمرین دهید تا رشد مهارت های حرکتی ظریف نیز در او رشد و تکامل پیدا کنند.

تقویت دست در دوران کودکی باعث می شود کودک در زمان نوشتن، نقاشی کردن، بازی با اشیای کوچک و استفاده از قیچی احساس خستگی نکند و کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهد.

اکنون شما می توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین اسباب بازی سایت کی کی تویز به راحتی اسباب بازی هایی که برای تقویت دست مناسب هستند را تهیه و به دلبند خود در این زمینه کمک کنید.

 

سوالات متداول

  • 1- اسباب بازی های تقویت دست کودکان چه اسباب بازی هایی هستند؟

 پازل ها، خمیربازی ها، لگوها، کوبه ها و …

 

  • 2- چرا تقویت دست ها مهم است؟

زیرا این مهارت پیش نیاز تمام فعالیت هایی مانند نوشتن، نقاشی کردن و … که در دوران دبستان از کودک انتظار می رود که انجام دهدبنابراین عدم آن می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و کاهش استقلال در برابر همکلاسی ها شود و دوران خوش دبستان را برای کودک تلخ کند‌.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد