تاثیر اسباب بازی در رشد نبوغ کودکان

تاثیر اسباب بازی در رشد نبوغ کودکان

اسباب بازی وسیله ای بسیار دوست داشتنی است که در روند بزرگ شدن کودکان نقش مهمی دارد اسباب بازی ها بر ابعاد شخصیتی کودک تاثیر می گذارند و بسیاری از جوانب آینده آنها را تعیین می کنند. در این مقاله از کی کی تویز تصمیم داریم تا تاثیر اسباب بازی در رشد نبوغ کودکان را بررسی کنیم بنابراین تا اتمام این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر اسباب بازی در رشد نبوغ کودکان

اسباب بازی فقط فقط یک ابزار ساده برای سرگرمی کودکان نیست بلکه والدین می توانند با انتخاب هوشمندانه اسباب بازی ها برای دلبندان خود، تاثیر بسیار زیادی را در رشد نبوغ کودکان خود داشته باشند.

روانشناسان کودک بر این باورند که بخش بسیار مهمی از رشد و پرورش مهارت های نوزاد و کودک در حین بازی اتفاق می افتد در واقع رشد بهینه کودکان به میزان تعامل و نحوه او با محیط اطراف بستگی دارد و اینکه تا چه حدودی توانسته است فرصت هایی را جهت یادگیری و کشف محیط اطراف خود کسب کند.

نوزادان و کودکان به واسطه تعامل با اسباب بازی ها می آموزند تا احساسات خود را کنترل کنند و پیوند عاطفی برقرار کنند و مهارت های کلامی خودشان را ارتقا دهند و مهارت های انتزاعی و ریاضی کسب کنند و در آخر بسازند و خراب کنند و ناامید نشوند.

روانشناسان کودک در تحقیقات گوناگونی اثبات کرده اند که نوع اسباب بازی و استفاده از اسباب بازی های خاص برای پسران و دختران تا حدود زیادی در انتخاب مسیر شغلی آینده آنها تاثیرگذار است.

اسباب بازی و تقویت هوش کودکان

برای انتخاب اسباب بازی های گوناگون جهت تکمیل مراحل رشد کودکان، عوامل متعددی نظیر سن، نوع مهارت و استعداد کودک و نقاط ضعف رفتاری آنها باید مدنظر قرار گیرد، در این قسمت به بررسی دقیق هر یک از این عوامل می پردازیم.

۱- توجه به سن کودک

توجه به سن کودکان و انتخاب صحیح اسباب بازی، در مراحل رشد گوناگون کودک کمک خواهد کرد تا آنها بتوانند مهارت های مربوط به آن سن را کسب کنند و سپس وارد مراحل بعدی رشد خود شوند.

اسباب بازی های دوران نوزادی حواس پنجگانه آنها را تقویت می کنند و توجه کودک را به سمت محیط اطراف جلب می کنند، این اسباب بازی ها شامل عروسک های پارچه ای، جغجغه های ساده، کتاب های پارچه ای، سطوح آینه ای جهت یادگیری و ‌… هستند.

سپس با افزایش مهارت حرکتی در نوزادان باید اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که به حفظ تعادل، حرکت کردن و راه رفتن کودک کمک کنند.

در مرحله بعدی که دوران کودکی است، اسباب بازی ها به رشد کلامی کودکان، هماهنگی بین حواس و تجسم فضایی کمک خواهند کرد این اسباب بازی ها می توانند شامل انواع اسباب بازی های حرکتی، ساختنی و انواع توپ ها باشند.

با ورود کودکان به مراحل بعدی رشد، اسباب بازی ها به ارتباط موثر با اطرافیان، برنامه ریزی، تفکر هدفمند، یادگیری مشاغل و حل مسئله در کودکان کمک خواهند کرد. در واقع اسباب بازی ها بیشتر نقش آموزش های موثر و مفید  در کودکان خواهند داشت.

۲- توجه به استعدادهای ذاتی و مهارت های کودکان

توجه به استعدادهای ذاتی و مهارت کودکان یکی از مهم‌ترین خدماتی است که والدین به کودکان خود هدیه می دهند. اگر کودک یک مهارت یا استعداد دارد، انتخاب هدفمند اسباب بازی می تواند او را در مسیر رشد و موفقیت به خوبی سوق دهد.

۳- اسباب بازی های دارای پایان باز، یکی از مهم‌ترین ابزارهای افزایش نبوغ و خلاقیت کودکان

بسیاری از اسباب بازی ها نظیر پازل ها و دورچین ها و حتی بازی های فکری و بردگیم ها، مهارت های حل مسئله را در کودکان تقویت می کنند ولی باید توجه داشت که این گونه اسباب بازی ها تفکر کودک را در چهارچوب مشخصی محدود و به او می آموزند که باید ساختارهای مشخصی جهت حل مسئله داشته باشد.

اما اسباب بازی هایی مانند فیگورها، لگو، شن بازی، ابزار کاردستی و نقاشی و حتی جعبه ها بدون توجه به محدودیت ها به کودک آموزش می دهند که مسائل را خارج از شیوه های معمول تحلیل نمایند.

۴- اسباب بازی های ایفای نقش، یادگیری های مهارت های آینده

یکی از رده های اسباب بازی که در مراحل رشد کودکان بسیار موثر هستند، اسباب بازی هایی است که کودک در دنیای بیرون از خودش می سازد و تمرین می کند، کودک در اینگونه بازی ها یاد می گیرد که با هم سالان خود ارتباط برقرار کند، به آنها محبت کند و نقش خود را در گروه به درستی ایفا کند‌.

در حقیقت حتی اشخاص نابغه اگر قادر نباشند در محیط کاری خود، با سایر نقش ها تعامل داشته باشند، نمی توانند آینده شغلی موفقی داشته باشند.

بنابراین اسباب بازی هایی مانند زمین های پارچه ای، ماشین های متعدد، خانه های بازی و لوازم منزل که کودکان به صورت گروهی با آنها تعامل و بازی می کنند در رشد این مهارت ها تاثیرگذار هستند.

۵- توجه به مشکلات کودک و بازی درمانی

اسباب بازی ها علاوه بر تقویت مهارت ها در کودکان، نقش درمان گری نیز برای آنها می توانند داشته باشند، در حقیقت کودک در پروسه بازی درمانی بسیاری از اختلالات شخصیتی خود را با انتخاب هدفمند بازی و در کنار هم سن و سالان خود درمان می کنند.

جمع بندی

در این مقاله تاثیر اسباب بازی در رشد نبوغ کودکان را به طور جامع بررسی کردیم، شما می توانید برای کمک به رشد و نبوغ کودکان بهترین اسباب بازی ها را از سایت کی کی تویز به صورت آنلاین خريداري کنید و به عنوان هدیه سیسمونی یا جشن تولد و سایر جشن ها به کودکان هديه دهید.

سوالات متداول

  • 1- آیا اسباب بازی ها برای رشد کودکان موثر هستند؟

بله اسباب بازی های گوناگون در مراحل مختلف رشد کودکان کمک خواهند کرد تا کودکان بتوانند مهارت های مربوط به آن سن را کسب کنند.

 

  • 2- چگونه اسباب بازی هایی برای تقویت هوش کودکان انتخاب کنیم؟

برای انتخاب اسباب بازی در جهت تقویت هوش کودکان باید عوامل گوناگونی مانند سن، استعداد و مهارت کودکان و نقاط ضعف رفتاری

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد