تاثیر و فواید خمیر بازی برای کودکان

تاثیر و فواید خمیر بازی برای کودکان

خمیر بازی یکی از بازی بسیار محبوب در بین کودکان است این اسباب بازی برای رده های سنی مختلف مناسب است چرا که می توانند بارها از آن استفاده کنند، در این مقاله از سایت کی کی تویز تصمیم داریم تا در مورد تاثیر و فواید خمیر بازی برای کودکان صحبت کنیم بنابراین تا اتمام این نوشتار ما را همراهی کنید.

فواید خمیر بازی برای کودکان

خمیر بازی در خانه یا مهدکودک از یادگیری و پیشرفت کودکان در بسیاری از زمینه ها می تواند پشتیبانی کند چرا که کودکان در خمیر بازی به ایده های خود دست می یابند، کنجکاوی خود را برآورده می کنند و مشکلات را به خوبی تجزیه و تحلیل می کنند‌.

در این بخش به بررسی تاثیر و فواید خمیر بازی برای کودکان می پردازیم.

۱- سرگرمی و استفاده مجدد

کودکان میتوانند بارها و بارها خمیر بازی را به اشکال گوناگونی تبدیل کنند و سپس آن را خراب کنند و ایده های خود را روی آن پیاده کنند بنابراین یکی از مهم‌ترین فواید خمیر بازی برای کودکان استفاده مجدد و ایجاد سرگرمی است.

از سوی دیگر خمیر بازی سلامت کودکان را به خطر نمی اندازد و قیمت بالایی نیز ندارد.

۲- ایجاد مهارت های حرکتی ظریف

کودکان در عین اینکه خمیر را به اشکال گوناگونی در می آورند، دست‌های آنها نیز با این بازی قدرت می گیرد، له‌ کردن خمیر، صاف کردن، غلتاندن و موارد دیگر به کودک کمک می کند تا عضلات دستهایش برای حرکت های مفید و خوب در آینده مانند استفاده درست از چنگال و قاشق، نگه داشتن مداد و … رشد پیدا کند.

بنابراین ایجاد مهارت های حرکتی و جسمی دست و انگشت یکی دیگر از فواید خمیر بازی برای کودکان است.

۳- تقویت خلاقیت

از دیگر فواید خمیر بازی برای کودکان می توان به تقویت خلاقیت در آنها اشاره کرد زمانی که کودک تلاش میکند تا با استفاده از خمیر بازی اشکال مختلفی درست کند در واقع تصورات خود را گسترش می دهد و به روش های ابتکاری و جدید فکر می کند.

بنابراین کودکان می توانند خلاقیت نامحدودی در استفاده از ساخت اشيا در خمیر بازی داشته باشند.

۴- بهبود مهارت های اجتماعی در کودکان

والدین می توانند کودکان را تشویق کنند تا خمیر بازی را به صورت گروهی یا دو نفره و حتی با بزرگسالان انجام دهند با انجام این کار مهارت های اجتماعی در کودکان تقویت می شود.

همچنین با به اشتراک گذاشتن ابزارها، رنگ ها، مواد گوناگون و صرف وقت در کنار هم، برای همکاری و بحث کودکان مهارت های اجتماعی را تمرین خواهند کرد.

۵- افزایش هماهنگی چشم ها و دست ها

زمانی که کودکان در تلاش هستند تا همزمان چیزی را که در جلوی خود می بینند را با استفاده از خمیر بازی به وجود بیاورند یعنی در حال تلاش جهت ایجاد هماهنگی در چشم ها و دست های خود هستند.

بنابراین والدین می توانند اشيا جذاب با رنگ های بسیار شاد را در اختیار کودک خود قرار دهند و از آنها بخواهند تا این اشيای جذاب را با استفاده از خمیر بازی بسازند تا با دستکاری مواد متناسب با اشيا واقعی، هماهنگی بین چشم ها و دست های کودک توسعه پیدا کند.

۶- تقویت مهارت های کلامی و گفتار

از طریق خمیر بازی در خانه و مهدکودک، کودکان صحبت کردن و گوش دادن با برادر، خواهر و دوستان را تمرین می کنند بنابراین انجام این بازی به کودکان کمک می کند تا بتوانند واژگان خود را در توضیح آنچه انجام می دهند، بسازند.

به عنوان مثال زمانی که کودک از چاقوی پلاستیکی برای برش خمیربازی استفاده می کند و می گوید خرد کردم، واژه درست را برای توصیف کار خود به کار برده است.

۷- یادگیری شمارش اعداد و اشکال هندسی

یکی دیگر از فواید خمیر بازی برای کودکان، علاقه مند کردن آن ها به یادگیری است، یادگیری به ویژه در مورد موضوعاتی مانند ریاضی که ممکن است برای بچه ها کمی دشوار باشد بنابراین خمیربازی ابزاری بسیار عالی برای یادگیری اشکال هندسی و شمارش اعداد برای کودکان است.

۸- آرامش بخش بودن برای کودکان

شاید شما هم تا به حال از توپ استرس جهت کاهش نگرانی ها و اضطراب و همچنین ایجاد احساس آرامش برای خود استفاده کرده باشید، فشار دادن توپ استرس یکی از بهترین راه ها برای فرونشاندن استرس است.

خمیر بازی دقیقا مثل توپ استرس برای کودکان است چرا که فشردن این خمیر توسط بچه ها برای آرامش آنها بسیار موثر است. کاهش تنش، بهبود تمرکز، بیان احساسات، آزاد کردن انرژی اضافی از فواید خمیر بازی برای کودکان هستند.

جمع بندی

خمیر بازی تنها یک ابزار سرگرمی و بازی برای بچه ها نیست بلکه استفاده از خمیر بازی تاثیر و فواید بسیاری برای کودکان دارد که از جمله آنها می توان به آرامش بخش بودن، افزایش هماهنگی چشم و دست، تقویت مهارت های کلامی و گفتار، بهبود مهارت های اجتماعی، تقویت خلاقیت، ایجاد مهارت های حرکتی ظریف و … اشاره کرد.

بنابراین با خرید خمیر بازی با کیفیت از یک سایت اینترنتی مانند کی کی تویز که اسباب بازی های بسیار با کیفیت و دارای قیمت مناسب را عرضه می کند، می توانید یک خمیر بازی را برای کودک خود به آسانی تهیه کنید تا از فواید آن بهره مند شود.

سوالات متداول

  • 1- خمیر بازی چه مدت دوام می آورد؟

دوام خمیربازی بیش از هرچیزی به جنس و کیفیت آن بستگی دارد ولی اگر آن را درون بسته بندی مناسب قرار دهید به مدت ۲ سال می تواند دوام بیاورد ولی اگر در فضای باز نگهداری شود، ۶ ماه و نهایتا تا ۸ ماه بیشتر دوام نمی آورد.

 

  • 2- مناسب ترین سن برای خمیربازی چه سنی است؟

کودکان از سن ۱۸ ماهگی می توانند از خمیربازی استفاده کنند هرچند قاعده ثابتی در مورد این موضوع وجود ندارد و به واکنش کودکان هنگام دیدن این ماده بستگی دارد.

 

  • 3- ویژگی های یک خمیر بازی خوب چیست؟

هرچه ترکیبات مضر در خمیربازی کمتر باشد، بهتر است، همچنین از انعطاف پذیری خوبی برخوردار باشد و سفت نباشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد