بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک

بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک

وقتی در راهروی اسباب‌بازی قدم می‌زنیم، به زودی متوجه می‌شویم که برخی از اسباب‌بازی‌ها داستان درگیری را روایت می‌کنند. شمشیرها، سپرها، تفنگ‌ها و تانک‌ها آماده هستند تا تخیل کودکان کوچک را سرگرم کنند. بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک مهم است؛ چرا که به عنوان بزرگسالانی که برای صلح و همکاری ارزش قائل هستیم و امیدواریم این ارزش‌ها را به نسل‌های جوان منتقل کنیم، ممکن است از خود بپرسیم که «تفنگ» چه نقشی در رشد کودکان دارد؟ آیا این فقط یک روش بی ضرر برای ابراز وجود است؟ آیا می‌تواند تأثیر منفی بر رفتار داشته باشد یا برعکس، می‌تواند بسیار مفید باشد؟

تاثیر مثبت بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک

حتی اگر ممکن است سطحی به نظر برسد، بازی برای توسعه فردی غیرقابل انکار و ضروری است. و باعث رشد ظرفیت‎های مهمی مانند حل مسئله، تصمیم گیری، زبان، خلاقیت یا مهارت‌های اجتماعی می‎شود. 

  • تقویت مهارت‌های حرکتی 

در همان مرحله اول با بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک متوجه می‎شویم که باعث تقویت و رشد حرکتی در کودکان شما می‎شود. چرا که کودکان شما در زمان پلیس بازی، تعقیب و گریز با تفنگ، مشغول فعالیت‎های حرکتی هستند. 

  • تقویت مهارت حل مسئله 

کودکان شما در زمان تعقیب و گریز باید به حل برخی از چالش‌ها و مسائل موجود در بازی بپردازند که به صورت خودکار و به مرور زمان باعث تقویت مهارت حل مسئله کودک می‎شود. 

  • تقویت مهارت‌های اجتماعی

همکاری، تعامل و  رقابت سالم از مهم‎ترین مواردی هستند که کودکان شما باید در زندگی فرا گیرند. با بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک متوجه شدیم که باعث تقویت این ویژگی‌ها و مهارت‌ها در فرد می‎شود. 

تاثیرات تفنگ بازی در کودکان 

بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک نشان داده است که، در سنین پایین استفاده از تفنگ می‌تواند برای کودکان چندان مضر نباشد؛ چرا که کودکان هنوز مطالبی درباره خشونت و بازی‎های خشونت آمیز نمی‌دانند. اما از طرف دیگر استفاده از تفنگ‌های حبابی و آب پاش نه تنها خطری برای آن‌ها ندارد بلکه باعث افزایش شادی در کودکان و اطرافیان آن می‎شود.

تاثیر تفنگ بازی در کودکان 

اما در کودکانی که در سنین بالاتری هستند و تقریبا شخصیت آن‌ها در حال شکل گیری است ممکن است از برخی از فیلم‎ها و بازی‌های رایانه‌ای تقلید کنند و این تصور در آن‎ها به وجود آید که خشونت یک امر طبیعی و عادی است. 

نکاتی برای کاهش اثرات منفی تفنگ بر کودکان باید بدانید!

با رعایت کردن چند نکته ساده، همان مقدار تاثیر منفی که ممکن است تفنگ اسباب بازی بر فرزند شما داشته باشد، از بین می‎رود. 

  1. والدین وظیفه دارند درباره نحوه استفاده از این اسباب بازی به کودکان توضیح دهند. 
  2. والدین در هنگام بازی در کنار فرزندان خود باشند. 
  3. والدین موظف هستند که درباره خطراتی که ممکن است این بازی برای آن‌ها به همراه داشته باشند، توضیحاتی ارائه دهند. 

نکات ایمنی برای تفنگ های اسباب بازی

در پایان روز، اجازه دادن یا ندادن به بچه‌ها برای بازی با سلاح‌های اسباب‌بازی، از جمله تفنگ‌های اسباب‌بازی، یک تصمیم شخصی است که دکتر اسپینکس-فرانکلین می‌گوید اغلب تحت تأثیر فرهنگ، مذهب، باورهای فردی و عملکرد مراقبان است.

او می‌گوید: "ما نمی‌توانیم افکار یا انگیزه‌های بزرگسالان را به کودکان نسبت دهیم. والدین باید ایمنی را به فرزندان خود بیاموزند و به فرزندان خود اجازه دهند تا در بازی آزادانه با انواع اسباب بازی‌ها، از جمله سلاح‌های اسباب بازی، در صورتی که این انتخاب آن‌هاست، شرکت کنند."

اگر تصمیم دارید به کودک خود اجازه دسترسی به تفنگ اسباب‌بازی را بدهید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید. 

  1. به کودکان اجازه ندهید با تفنگ‌های اسباب بازی که واقع بینانه به نظر می‌رسند بازی کنند.
  2. هنگام استفاده از تفنگ‌های اسباب‌بازی با پرتابه‌هایی مانند تفنگ هوا سافت و پینت بال از محافظ چشم استفاده کنید.
  3. هنگام بازی با اسلحه های بلند از محافظ شنوایی استفاده کنید و فقط در فضای باز از آنها استفاده کنید.
  4. یک قانون که باید در خانه با بچه ها چک شود این است که: اگر یک اسلحه واقعی دیدید یا حتی فکر می‌کنید ممکن است واقعی باشد، آن را لمس نکنید و همیشه به دنبال یک بزرگ‌تر بروید.

نتایج تحقیقات صورت گرفته درباره تفنگ بازی و تاثیر آن بر روی کودکان

نتایج تحقیقات و بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک نشان داده است که می‌تواند تاثیرات منفی بر روی فرزندان شما بگذارد. از یک سو، برخی از بازی‌درمانگران استفاده از تفنگ را ارزشمند می‌دانند، زیرا می‌تواند به کودکان کمک کند تا پرخاشگری خود را به روشی ایمن و کنترل‌شده بیان کنند.

از سوی دیگر، بازی درمانگران دیگر استدلال می کنند که اسلحه بازی غیر ضروری و مضر است و احتمال بروز پرخاشگری در کودک را افزایش می دهد. دکتر آگراوال معتقد است نکته حیاتی که باید در مورد استفاده از تفنگ بازی در نظر گرفت، تأمل در مورد هدف استفاده از تفنگ است.

سخن نهایی

با توجه به بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک، والدین می‎توانند تصمیم بگیرند که چه نوع اسلحه‌های اسباب بازی را برای فرزندان خود خریداری کنند. شاید تفنگ‌های آبی مشکلی نداشته باشند. ممنوع کردن همه بازی‌های اسلحه ممکن است برای فرزندان نتیجه معکوس داشته باشد. به همین خاطر بهترین راه این است که کم خطرترین اسلحه را برای فرزندان خود خریداری کنید و تمام نکات ایمنی لازم را برای آن‌ها بازگو کنید تا بهترین بازی را زیر نظر شما داشته باشند. برای خرید هر گونه تفنگ اسباب بازی یا هر گونه اسباب بازی دیگر به فروشگاه و وب سایت کی کی تویز نیز سری بزنید.

سوالات متداول درباره بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک

  • نتایج بررسی تاثیر بازی با تفنگ اسباب بازی بر روی کودک مثبت است یا منفی؟
    اتفاق نظر در میان کارشناسان وجود ندارد. برخی از کارشناسان معتقدند که تفنگ بازی باعث می‎شود کودک خشم خود را در جهت مثبت و کنترل شده ابراز کند و برخی دیگر به صورت کامل با تفنگ بازی مخالف هستند؛ چرا که معتقدند باعث ایجاد خشونت در کودکان می‎شود.
  • از چه طریق می‎توان تاثیرات منفی تفنگ بازی را کاهش داد؟
    والدین وظیفه دارند هم درباره نحوه استفاده و هم درباره خطرات موجود در تفنگ اسباب بازی به کودکان خود توضیحاتی را ارائه دهند و در زمان بازی در کنار آن‌ها باشند. 
  • آیا تفنگ بازی باعث تقویت مهارت حرکتی کودکان می‎‏شود؟
    بله. این بازی به گوی طراحی شده است که کودک شما دائم در حال حرکت و استفاده از مهارت دستی و حرکتی در بازی است. 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد